Zpět na seznam
9. listopad 2017
Blog

Vánoce se blíží. Je váš e-shop připraven?

Online nakupování zaznamenalo za posledních pár let obrovský boom. Je pohodlné a jednoduché. E-shopy se proto předhánějí v lepších cenách produktů, bezplatném doručení či dobrém zákaznickém servisu. O to více je tato situace vyhrocená před Vánocemi.

Vánoce se pomalu, ale jistě blíží. Pro většinu zákazníků to znamená hledání dárků, které bude většina kupovat na poslední chvíli i přesto, že průzkum už mají dávno za sebou. Pro prodejce to znamená větší návštěvnost jejich e-shopu a častější kontakt se zákazníky.  

Vánoční nákupní sezóna je nejvýnosnějším obdobím v roce - lidé nakoupí a utratí mnohem více, než je jejich standard.

Přečtěte si, jaké kroky byste měli podniknout, abyste váš e-shop připravili nejlépe jak se dá na vánoční nákupní horečku.

1) Liberálnější politika

V první řadě se zamyslete nad způsoby, které by zákazníkům usnadnily rozhodnutí, zda pro své blízké koupit dárek na Vánoce z vašeho e-shopu. Musíte minimalizovat co nejvíce překážek, kvůli kterým lidé váhají s nákupem.

  • Free shipping. Dejte vašim zákazníkům free shipping na online objednávky během vánoční sezóny.
  • Return policy. Zvažte lepší podmínky výměny/vrácení zboží během vánoční sezóny. Prodlužte dobu na výměnu/vrácení zboží. Mnozí lidé kupují dárky, které by chtěli dostat oni a nikoli obdarovaná osoba, která tak pak může mít problémy s výměnou/vrácením.

2) Způsoby platby

Vánoční přednákupní sezóna je ideální čas na zvážení další možnosti, jak mohou zákazníci zaplatit za zboží na vašem e-shopu.

Řekněme, že běžně přijímáte online platbu kartami nebo na dobírku. A co takhle PayPal? Mnoho zákazníků upřednostňuje tento způsob platby, například kvůli bezpečnosti. Je hezké a pro vás zároveň i výnosné naplnit jejich očekávání. I taková „malá“ změna může vést k významnému zvýšení prodeje.

3) FAQs

Předtím, než se lidé rozhodnou nakoupit, mají častokrát otázky související s produkty, způsoby platby, dopravy, podmínkami vrácení atd. Aby vám nemuseli volat či psát, dejte jim odpovědi přímo na vašem e-shopu. FAQ sekce slouží jako skvělý zdroj informací pro zákazníky, a vy se tak můžete vyhnout případnému přetížení vaší zákaznické podpory.

WOW TIP: Vánoční FAQ sekce - zveřejněte odpovědi na otázky:

  1. Jaká je vaše provozní doba provozní doba během Vánoc?
  2. Jaká je dodací lhůta?
  3. Kolik stojí shipping?
  4. Jaká jsou pravidla vrácení zboží během vánoční nákupní sezóny?
  5. Dá se objednávka zrušit? A do kdy?
  6. Máte vánoční slevové kódy? Jak se dají získat?
  7. Dají se koupit dárkové poukázky, pokud si neumím vybrat konkrétní zboží?

4) Žádné výrazné změny na vašem e-shopu

Mnoho lidí začíná hledat vánoční dárky pro své blízké i 2 - 3 měsíce před Vánocemi. To však neznamená, že je hned i koupí. Častokrát si je jen vloží do wishlistu nebo někam uloží, aby se k nim mohli později vrátit.

Právě proto byste neměli během vánoční nákupní sezóny měnit strukturu vašeho e-shopu, přejmenovávat produkty a dělat podobné změny.

5) Sekce „Vánoční dárky“

Na Vánoce lidé kupují dárky pro lidi, které mají rádi. Ne vždy však vědí, co hledat. Využijte to a nabídněte vašim návštěvníkům speciální vánoční sekci, ideálně rozdělenou do kategorií pro něho, pro ni, pro rodiče atd.

Návštěvníky tak můžete inspirovat vaším speciálním vánočním katalogem a pomoci jim tak rychleji najít ideální dárek pro jejich blízké. Zobrazte sekci „Vánoční dárky“ na úvodní stránce a přidejte si ji i do menu, aby se k ní zákazníci rychle dostali.

6) Responzivní e-shop

Ujistěte se, že zákazníci mohou na vašem e-shopu nakupovat přes všechna zařízení - nejen přes počítače, ale i přes smartphony či tablety.

43 % Slováků využívá na online nakupování mobilní telefon. 

Lidé využívají své smartphony či tablety na prohlížení produktů, hledání nejlepších nabídek, hledání informací, čtení recenzí, srovnávání cen či na samotný nákup produktů. Mobilní verze vašeho e-shopu je také klíčem k zapojení i mladší generace (teenagerů), kteří jsou neustále online.

7) Kvalitní OMNICHANNEL zákaznická podpora

Během vánoční sezóny je vytížena i vaše zákaznická podpora. Vašim zákazníkům byste měli poskytovat konzistentní zákaznickou podporu napříč všemi komunikačními kanály jako jsou například: sociální sítě, live chaty, emailová komunikace, telefonická komunikace.

Připravte se kapacitně na vánoční nápor dotazů ze strany zákazníků, abyste je mohli rychle a kvalitně zodpovědět či pomoci vyřešit jejich problém. Pro zákazníka není nic horšího, než čekat na odpověď několik hodin.

Čím déle zákazník čeká, tím je vyšší pravděpodobnost, že ho ztratíte.

8) Sociální média

Nezapomínejte na správu a interaktivitu na vašich sociálních sítích, které jsou stejně důležité jako zákaznický servis. Je to skvělý způsob, jak zůstat v kontaktu s vašimi zákazníky.

Váš Facebook či Instagram musí být aktivní! Během vánoční sezóny můžete očekávat více komentářů a zanechaných recenzí na vašich firemních profilech. Některé budou pozitivní, jiné naopak negativní - základ je reagovat na obojí. Ujistěte se, že ani jedna reakce nezůstane bez odpovědi a že vaši zaměstnanci dokáží odpovědět přiměřeně a správně.

Naplánujte si kvalitní content plan na sociálních sítích, na kterých jste aktivní. Aktualizujte staré informace, informujte zákazníky o vašich vánočních akcích, dárkových poukázkách, free Shippingu a jiných věcech, kterými je můžete oslovit.


Odběr novinek